İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, ‘200 Yeni Özel Halk Otobüsü Hizmete Alım Töreni’nde konuştu.
İBB Başkan Ekrem İmamoğlu’nun önerisi ve İBB Meclisi’nin onayı ile Özel Taşımacılık İşletim Sistemi’ni (ÖTİS) başlattı. Bu sistem ile İstanbul’daki tüm özel halk otobüslerinin maliyetlerinin tamamı İBB tarafından karşılanmaya başlandı, sefer planlaması ve denetimi tamamen İETT yetkisine geçti.
Sistem ile daha önce sadece bir bölgede çalışan özel halk otobüsleri, İstanbul’da ihtiyaç olan ve İETT tarafından belirlenen farklı bölgelerde çalışabilmeye başladı, seferlerde optimum fayda sağlanarak yolculara erişim önemli miktarda arttı.
Özel halk otobüslerinin taşıdığı yolcu kadar ücret alma dönemi sona erdi, yapılan sefer ve kilometreye göre ücret alma sistemi başladı. Böylece zaman zaman sorun yaşanabilen; indirimli ve ücretsiz yolculuk hakkına sahip olan 65 yaş üstü ve öğrenci gibi tüm yolcuların, İETT araçlarını nasıl kullanıyorlarsa tüm özel halk otobüslerini de aynı şekilde kullanabilmeye başladı.
2023 yılı mayıs ayı itibariyle de ÖTİS bünyesinde ilk kez yeni araç alımları için destek sistemi yürürlüğe girdi. Sadece 2023 ve 2024 yılında 191 adedi sıfır km olmak üzere, toplam 446 özel halk otobüsünün yenilenmesi sağlandı.
İBB ve İETT, bu yıl için de 200 yeni Özel Halk Otobüsünün sağlanmasını gerçekleştirdi. “200 Yeni Özel Halk Otobüsü Hizmete Alım Töreni”, Türkiye Belediyeler Birliği (TBB) ve İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu'nun katılımıyla, İETT İkitelli Garajaı’nda düzenlendi.
İstanbul’un, benzeri nüfusa sahip dünya kentlerindeki metro hatlarının yarısı kadar kilometreye sahip olduğu bilgisini paylaşan İmamoğlu, “Toplu taşımanın konforlu hale gelmesinin tek yöntemi, hele hele bir de her bir biçimde büyümüş bir İstanbul'un, bu kadar uzun bir satha uzamış bir İstanbul'un en önemli hattının raylı sistemleri olduğunun altını çiziyorum. Bunu şundan söylüyorum: Bugün aslında otobüslerimize çok ağır bir yük yüklenmekte. Bu yükün hafifleyerek daha az bir yüke evrilmesi ve o sistem içerisinde de çok kaliteli bir yolculuğun orada sağlanmasına ulaşmamız şart.” dedi.
İmamoğlu, 154 yıllık tecrübeye sahip İETT’nin İstanbul’da 832 farklı hatta hizmet verdiğini dile getirerek, şunları söyledi:
“Böylesi bir nüfusun neredeyse otobüsler tarafından taşındığı bir noktada, 6 bin 786 adetlik toplam araç filosu, bu işin peşinde koşuyor ve 30 bin kişiye yakın toplu taşıma personeli, bu işin içindeki kocaman bir aile. Bir yandan da İETT hizmetlerini geliştiriyor. Yeni sistemler, yeni ulaşım araçları, metrobüste çok önemli bir araç modelini, 450 civarında yolcuyu aynı anda taşıyacak bir araç modelini deniyor. Hidrojen kaynaklı yakıt sistemiyle aracın, hayatımıza girmesiyle ilgili çalışmalar sürüyor.”
İmamoğlu, “Bugün İstanbul'da 3 bin 20 adet özel halk otobüsü var. Bu uygulamalar ve bu çalışmalar da sürüyor. Ama toplu taşımanın en büyük sorunu otobüs kısmında, şu an itibariyle 2025 yılında ulaşımı sübvanse etme rakamımız, neredeyse 70 milyara doğru gidiyor. 70 milyar lira. Bu rakam öylesine verilmiş bir rakam değil yani, çılgın bir rakam.” diye konuştu.
SANAYİ HABER AJANSI