Sağlık Bakanlığı, aile hekimi başına düşen nüfusun azaltılması ve koruyucu sağlık hizmetlerinin etkin sunumuna önem verildiğini belirterek Aile Hekimliği Kanunu ve Aile Hekimliği Sözleşme ve Ödeme Yönetmeliğinde düzenlemeler yapıldığını aktardı.
Bakanlıktan yapılan açıklamada, her vatandaşın bir aile hekimi olduğu ve aile hekimine kayıtların ikamet esaslı yapıldığı vurgulanırken, “Bu esası koruyarak teknolojik gelişmelerden de faydalanıyor, vatandaşlarımızın ikamet adresi değişikliğinde aile hekimlerinin de otomatik olarak değiştirilmesi için taleplerini değerlendirerek düzenleme yapıyoruz. Adres değişikliği durumunda 30 gün içinde vatandaşımız tarafından aile hekimi değişikliği yapılmadı ise biz ikametgahına göre en yakın en uygun aile hekimine kaydını aktaracağız. Böylece kişiler kolaylıkla hizmet almaya başlayabilecek. Aile hekimi başına düşen nüfusun azaltılması için sürekli yeni aile sağlığı merkezleri ve aile hekimliği birimleri planlıyoruz. Sağlık hizmet planlamasına uygun olacak şekilde özellikle nüfus yoğunluğu olan yerlerde otomatik olarak kişilerin aile hekimi kayıt değişikliğini yaparak bu birimlerde görev yapan aile hekimlerine atamasını yapacağız. Kişilerin aile hekimi değişiklik hakkını koruyoruz, adres yakınlığı ve nüfus uygunluğu gözeterek kişi kaydı yapacağız.” denildi.
Aile hekimi başına düşen nüfusun azalması ile hekim hasta ilişkisinin daha etkin şekilde kurulması, koruyucu sağlık hizmetleri başta olmak üzere tüm aile hekimliği hizmetleri için hastaya daha fazla zaman ayrılması ile aile hekimliği hizmetlerinin kalitesi artacağına dikkat çeklen açıklamada şunlar kaydedildi:
“Aynı zamanda aile hekimi değişikliği durumunda aile hekimliği birimlerine kayıtlı kişi sayısının asgari ve azami seviyeleri belirlenerek aile hekimliği çalışanlarının özlük hakları açısından ve vatandaşların da hizmete erişimleri açısından herhangi bir mağduriyet yaşamaması sağlanmıştır. Aile hekimi değişikliği yapılabilmesi için 3 ay sınırlaması bulunmakta iken Bakanlıkça veya müdürlükçe aile hekimi kaydı değiştirilmesi halinde bu süreyi daha kısa olarak belirledik. Hekim – hasta ilişkisinin etkin şekilde kurulması amacıyla kişiler ile aile hekiminin temas etmesi gözettik, halen değişiklik yapmak isteyen vatandaşlarımızın 1 ay sonunda aile hekimini değiştirebilmesine imkan tanıdık.”
Açıklamada, aile hekimliği çalışanlarının acil sağlık hizmetleri, adli hizmetler, yerinde ölü muayenesi ve defin ruhsatı hizmetlerine dahil olması söz konusu olduğu ifade edilirken şunlar belirtildi:
“Süreç içerisinde gerek sağlık kuruluşu ve personel sayımız ve niteliklerinin artması gerekse Bakanlığımızın organizasyonel değişikliklerine istinaden kamu kaynaklarının etkin kullanımı ve hizmete erişim imkanın ülke genelinde eşit ve adaletli olması amacıyla düzenleme yaptık. 7/24 sağlık hizmetinin sunulduğu entegre sağlık hizmeti kapsamındaki ilçe devlet hastaneleri ve entegre sağlık merkezlerinde acil sağlık hizmetleri, adli hizmetler, yerinde ölü muayenesi ve defin ruhsatı hizmetlerinin nasıl yürütüleceğini detaylı şekilde açıkladık. Entegre sağlık hizmeti sunan aile hekimliği birimleri 7/24 sağlık hizmeti sunumuna etkin şekilde dahil olması sağlanmış olup, bu birimlerde görev yapan aile hekimleri defin ruhsatı ve yerinde adli ölü muayenesi hizmetlerine dahil edilmeyecektir.”
Tüm vatandaşların eşit erişim imkanının sağlanması için aile hekimliği uzmanlarının aile sağlığı merkezlerine belirli bir kontenjan dahilinde öncelikli olarak geçişinin sağlandığının belirtildiği açıklamada, “Aile hekimliği uzmanı sayımız giderek artıyor, belirlediğimiz bu kontenjanı genişletmeye ihtiyaç duyduk. Aile hekimliği uzmanlarımız artık halihazırda Aile Sağlığı Merkezinde boş olan her iki birimden birini öncelikli olarak tercih edebilecek, yerleştirme işleminde boşalan birimlere de öncelikli olarak yerleşebilecek. Uygulamaya geçmeyen aile hekimliği uzmanlarımız diğer sağlık kurumlarında görev yaparken bu durum hem uygulamadaki aile hekimi sayımızı hem de aile hekimliği uzmanı sayımızı artıracaktır. Aile hekimliği uzmanlarının ilaç raporu da düzenleyebilme yetkileri de dikkate alındığında daha kapsamlı hizmet sunulması sağlanacaktır.” ifadelerine yer verildi.
Aile sağlığı çalışanlarının aile hekimince belirleneceği şartı sınırlandırılırken aile sağlığı çalışanı istihdamının kolaylaştırıldığı hatırlatıldı.
Açıklamada istihdama ilişkin şu bilgiler verildi:
“Yalnızca A hizmet bölgesinden olmak ve alt bölgeye gitmek şartı nedeniyle oldukça sınırlı olarak düzenlenmiş olan iller arası aile sağlığı çalışanı sözleşmesi imzalanması düzenlemesi kaldırılarak personel dağılımının uygun yönetilmesi açısından uygulama birliği sağlanmıştır. Bu kapsamdan yararlanabilen personel sayısı zaten oldukça sınırlı olduğundan uygulamaya olumsuz yansıması söz konusu olmayıp, tüm çalışanların Sağlık Bakanlığı Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği kapsamında iller arası geçişi zaten söz konusu olduğundan çalışanlar arasında eşitlik oluşturacaktır.”
Aile sağlığı merkezlerinin tüm ruhsatlandırma işlemlerinin Müdürlükçe tamamlanacağı hüküm altına alınırken aile sağlığı merkezi ve aile hekimliği birimlerinin Aile Hekimliği Uygulama Yönetmeliği hükümlerine göre hizmet ihtiyacına göre açılacağı, ruhsatlandırma işlemlerinin ardından Müdürlükçe tamamlanacağı düzenlendi.
Aile sağlığı merkezleri müşterek muayenehane olduğu açık şekilde belirtilirken, özellikle hizmete kolay erişim amacıyla yaşam alanları içerisinde konumlanabilen aile sağlığı merkezlerinin, Kat Mülkiyeti Kanunu kapsamında müşterek muayenehane olarak değerlendirilerek apartman vb. yerlerde açılabileceği belirtildi.
Yıkım kararı, kentsel dönüşüm ve imar düzenlemesi gibi zorunlu nedenlere bağlı olarak aile sağlığı merkezinin boşaltılması gereken durumlarda aile sağlığı merkezinin, öncelikle var ise müdürlükçe gösterilen kamuya ait bir mekana, yok ise müdürlükçe uygun süre verilmesi kaydıyla aile hekimlerince temin edilen uygun mekana taşınacağı açık şekilde belirtilmiş olup süreç netleştirildi.
Aile sağlığı merkezlerinin iç ve dış standartları Bakanlıkça belirlenecek kurumsal kimlik kılavuzlarına uygun olmak zorunda olduğu belirtildi.
SANAYİ HABER AJANSI