Stockholm, 18 Aralık (Hibya) – Honda ve Nissan, yakın zamanda zor zamanlar geçiren iki Japon otomobil üreticisini bir araya getirme potansiyeli olan olası bir birleşmeyi görüşüyor.
Şirketler yaptıkları açıklamada görüşmelerde bulunduklarını söylediler ancak olası bir anlaşmanın ne zaman tamamlanabileceğine dair hiçbir ayrıntı veya zaman dilimi vermediler. Olası ortak girişimin nasıl bir şekil alabileceği de belli değil. Nikkei ilk olarak Salı günü olası bir birleşme haberini duyurdu.
Şirketlerin Salı günü yaptıkları açıklamada “Mart ayında duyurulduğu üzere Honda ve Nissan, birbirlerinin güçlü yanlarından yararlanarak gelecekteki iş birlikleri için çeşitli olasılıkları araştırıyor. Herhangi bir güncelleme olursa, paydaşlarımızı uygun zamanda bilgilendireceğiz.” denildi.
Honda ve Nissan ayrıca CNN'e Mitsubishi'nin bu ön görüşmelerin bir parçası olduğunu ve olası üçüncü büyük Japon otomobil üreticisini karışıma kattığını doğruladı. Mitsubishi yorum taleplerine yanıt vermedi.
Mart ayında Honda ve Nissan elektrikli araçlar konusunda ortaklık kuracaklarını açıklamış ve Ağustos ayında da batarya teknolojisi konusunda işbirliği yapacaklarını belirtmişlerdi.
Birçok Çinli olmayan otomobil üreticisi gibi her iki şirket de bir zamanlar gelecek vaat eden Çin pazarında, dünyanın en büyük otomobil pazarında zorluklarla karşılaştı. Çinli tüketiciler yabancı markalara akın etmişti ancak ülkede daha iyi algılanan değere sahip olan yerel markalara büyük ölçüde yöneldi. Çin hükümeti ayrıca müşterilerin elektrikli araçları ve plug-in hibritleri benimsemesini hızlandırmak için teşvikler sağladı.
Nissan da eski CEO'su Carlos Ghosn'un kaçak olması ve Japonya'dan memleketi Lübnan'a kaçmasıyla zorluklarla karşılaştı. Ghosn, 2018'de Tokyo'da mali suistimal şüphesiyle tutuklandı ve Nissan onu kovdu. Ghosn suçlamaları defalarca reddetti.
Carlos Ghosn'un görevden alınması Nissan, Renault ve Mitsubishi arasındaki güçlü otomobil üretim ittifakını sarstı. Bir zamanlar dünyanın en büyük otomobil üretim ortaklığı olan Renault, o zamandan beri Nissan'daki sahiplik payını keskin bir şekilde azalttı ve Japon otomobil üreticisini zayıflattı.
Nissan, Mart ve Eylül ayları arasındaki faaliyet gelirinin bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 90 düştüğünü söyledi.
Bu arada, Nissan'ın yaklaşık beş katı büyüklüğünde olan Honda da zorluklarla karşı karşıya. Şirket, 2040 yılına kadar büyük pazarlarda yalnızca sıfır emisyonlu araçlar satmayı planladığını duyurdu. Ancak nispeten düşük benzin fiyatları, yetersiz şarj altyapısı ve artan rekabet, ABD ve Avrupa'da elektrikli araçlara olan talebi düşürdüğü için geçiş yavaş ilerledi.
SANAYİ HABER AJANSI