İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) UKOME ocak toplantısında yüzde 46.09’luk toplu taşıma zammı teklifi reddedildi.
İBB Genel Sekreter Yardımcısı Gürkan Akgün, yeni zam oranının alt komisyonlarda yeniden değerlendirileceğini açıkladı.
İstanbul ulaşım maliyetleri ve toplu taşıma ücretlerine dair yapılan değerlendirmelere göre, son yıllarda İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından maliyetler sübvanse edilerek vatandaşlara daha uygun fiyatlarla hizmet sunuluyor. Buna rağmen akaryakıt ve diğer giderlerdeki artışlar toplu taşımayı ekonomik olarak daha zor bir duruma sokuyor.
Geçmişte 1 tam bilet ücreti 1 dolara denk gelirken, bugün 20 TL yaklaşık 0,57 dolar. Ancak Ağustos 2023’te 22 TL olan 1 litre mazot, Ocak 2025’te 44,74 TL’ye ulaştı. Bu süreçte mazot fiyatlarındaki artış yüzde 131,5 olarak kaydedildi.
İstanbul’un en büyük toplu taşıma kurumu olan İETT, günlük 832 hatta yaklaşık 5 milyon yolculuk gerçekleştiriyor. Ancak artan akaryakıt maliyetleri ve diğer harcamalar, İETT’nin maliyetlerini ciddi oranda yükseltti.
2018 yılında yolcu başına maliyet 3,4 TL iken, 2024 yılında bu rakam yüzde yüzde 965 artışlar 36,2 TL’ye çıktı.
Akaryakıt bedeli 2018’de 473 milyon TL iken, 2024 yılında yüzde bin 50 artışlar 5,43 milyar TL’ye ulaştı.
Yıllık 1.4 milyar yolculuğun gerçekleştiği İstanbul’da İBB’nin yolcu başına sübvansiyon desteği 25.5TL’yi buldu. Sadece İETT’nin 1 yolcu başına maliyeti 2018 yılında 3.4 TL iken, 2024 yılında bu rakam 36.2 TL’ye yükseldi. Bu yüksek maliyetle birlikte İBB'nin sübvansiyonu da rekor derecede arttı.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) toplu taşıma sübvansiyonu son 6 yılda yüzde 2 bin oranında artarak dikkat çekici bir büyüme gösterdi. 2018 yılında 1,7 milyar TL olan sübvansiyon miktarı, 2024 yılı itibarıyla 35,7 milyar TL’ye ulaştı. Ayrıca, 0-4 yaş çocuklu annelere ve iş arayan vatandaşlara ücretsiz ulaşım desteği gibi sosyal projeler hayata geçirildi.
SANAYİ HABER AJANSI