Stockholm, 20 Haziran (Hibya) – ABD’nin Ulusal Ulaştırma Güvenliği Kurulu, bazı Airbus ve Boeing yolcu jetlerinde kullanılan motorlarla ilgili olarak “acil güvenlik tavsiyesi” yayınladı.
Öneriler, Airbus A32neo ve Boeing 737 Max dar gövdeli jetlerde kullanılan CFM International LEAP-1B motorlarını ilgilendiriyor.
Kurul, Çarşamba günü yaptığı açıklamada, hasarlı bir motordan ana gövdeye iletilen titreşimleri azaltmak için tasarlanmış bir güvenlik özelliği olan motorun yük azaltma cihazının motorun yağ sistemini etkileyebileceği konusunda uyardı.
NTSB, “Böyle bir durum, sıcak yağdan çıkan dumanın havalandırma sistemine ve nihayetinde kokpite veya yolcu kabinine girmesine izin verebilir.'' dedi.
Motor üreticisi CFM'in bir sözcüsü The Independent'a yaptığı açıklamada, “NTSB'nin önerilerine uyuyoruz ve bu önemli sistemin kapasitesini artırmak için uçak üreticilerimizle yakın işbirliği içinde çalışmalar halihazırda devam ediyor.” dedi.
Kurulun önerisi, New Orleans'tan kalkan bir Boeing 737-8 jetindeki Southwest uçuşunun sol motorunun bir kuşu yutması sonucu dumanla dolması sonucu Aralık 2023'te meydana gelen bir olaydan kaynaklandı.
Güvenlik kurulu, “Uçuş güvertesi mürettebatın 'keskin beyaz duman' olarak tanımladığı, kaptanın gösterge panelini görmekte zorluk çektiği kadar yoğun bir dumanla doldu,” diye yazdı. “Mürettebat maske taktı, dumanı temizleyebildi ve uçağı New Orleans'a geri indirdi. Mürettebattan veya yolculardan hiçbiri yaralanmadı.”
Çarşamba günü yapılan uyarıda, o yılın başlarında Küba, Havana'dan kalkan bir Southwest uçuşunun da dahil olduğu benzer bir olaydan bahsedildi
Güvenlik kurulu, Federal Havacılık İdaresi'nden operatörlerin uçuş ekiplerini etkilenen motorlarla donatılmış jetler hakkında bilgilendirmelerini talep etti.
Boeing, yük azaltma cihazı etkinleştirildiğinde dumanın kokpite veya kabine girmesini önlemek için pilotları hazırlamak amacıyla uçuş kılavuzlarını revize etti.
SANAYİ HABER AJANSI