Ticaret Bakanlığı, Reklam Kurulu’nun, 2025 yılının ilk beş ayında 661 dosya için durdurma cezası ve 125 milyon TL idari para cezası uyguladığını açıkladı.
Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre, Reklam Kurulu'nun 15 Mayıs 2025 tarihinde gerçekleştirdiği 357 sayılı toplantısında karara bağladığı 65 adet dosyadan 56'sı mevzuata aykırı bulundu ve bu dosyalar hakkında durdurma cezası ile birlikte toplamda 10 milyon 495 bin 800 TL İdari para cezası uygulanmasına, ayrıca 5 adet dosyada tüketici mağduriyetlerinin önlenmesi amacıyla erişim engeli tedbirinin uygulanmasına karar verildi.
Mayıs ayı toplantısıyla birlikte 2025 yılının ilk beş ayında Reklam Kurulu tarafından toplam 736 adet dosya hakkında görüş ve değerlendirmelerde bulunulurken, aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 661 adet dosya hakkında durdurma cezası ile birlikte toplam 125 milyon 281 bin 151 TL idari para cezası verildi.
Reklam Kurulu'nun Mayıs ayı toplantısında, tüketicilerin rasyonel karar alma süreçlerini etkileyecek şekilde hazırlanan ara yüz tasarımları ile internet siteleri üzerinden yapılan alışverişlerde tüketicilerin normal şartlarda karşılaşmayacakları mal ve hizmetleri veya satıcı sağlayıcılan ön plana çıkarmaya yönelik uygulama ve reklamlar denetlendi.
Toplantının ana gündem başlıklarından birisini ise, elektronik ticaret platformlan üzerinden gerçekleştirilen mağaza takipçi sayıları, ürün favorileme/sepete ekleme, soru sorma, değerlendirme gibi internet sitesi/mobil uygulama içi özellikler ile internet siteleri üzerinden gerçekleştirilen harita uygulamalarında bulunan işletmelere ilişkin olarak tüketiciler tarafından yapılan yorumları ve uygulama mağazalarında yer verilen indirme sayıları ile yorumları manipüle eden dolayısıyla tüketicilerin normal işleyiş içerisinde karşılaşma ihtimallerinin düşük olduğu şirketleri, uygulamaları veya mal ve hizmetleri ön plana çıkarma, bunlarla ilgili gerçek deneyimlere aykırı yorumları yayınlatmaya yönelik tanıtımlar oluştudu.
Tüketicilerin satın alma davranışlanını etkilemeye yönelik söz konusu tanıtımlarda bulunan 6 firma hakkında yaklaşık olarak 3,5 milyon TL idari para cezası ile anılan reklamlan durdurma cezası verilmesine ve söz konusu internet sitelerinin erişiminin engellenmesine karar verildi.
Bir video paylaşım sitesinde abonelik paketlerinden birisinin önceden seçili olarak gösterilmesi ve “1 ay boyunca 30 ödeyerek deneyin” teklifinden faydalanılması için kredi veya banka kartı bilgilerinin eklenmesinin zorunlu tutulması, mobil uygulama üzerinden sunulan “2 ay ücretsiz” seçeneği karşısında tekliften yararlanmak istemeyen tüketiciler için aynı yerde ve aynı görünümde olmaksızın yalnızca ekranın sağ üst köşesinde X çarpı işareti ile belirtilmesi gibi ticari uygulamalar Reklam Kurulu gündemine girdi.
Yürütülen inceleme neticesinde, tüketicilerin normal şartlar altında taraf olmayacağı işlemleri yapmalarına yol açacak söz konusu ara yüz tasarımları ile abonelik paketlerinin “ücretsiz deneme” şeklinde sunulmasına karşın tüketicilerin ödeme şekillerine ilişkin bilgilerinin kaydedilmesi karanlık tasarım olarak değerlendirilmiş ve firma hakkında söz konusu ticari uygulamaların durdurulmasına ve idari para cezası uygulanmasına karar verildi.
SANAYİ HABER AJANSI