TCMB ve BKM İşbirliğiyle “Ödeme İste” sistemi kullanıma sunuldu

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası ve Bankalararası Kart Merkezi ortaklığında yürütülen “Ödeme İste” sistemi kullanıma sunuldu. Yeni uygulamaya göre, birinden para bekleyen kişiler, karşı tarafın banka hesap bilgilerini girerek para transferi talebinde bulunabilecek. Karşı tarafın kabul etmesi durumunda para transferi anında gerçekleşecek.

TCMB ve BKM İşbirliğiyle “Ödeme İste” sistemi kullanıma sunuldu
Yayınlama: 24.01.2024
6
A+
A-

Merkez Bankası ve Bankalararası Kart Merkezi ortaklığında yürütülen “Ödeme İste” sistemini bankalar uygulamaya başladı.

ÖDEME İSTE SİSTEMİ UYGULAMAYA AÇILDI

Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası’nın (TCMB) sitesinde yer alan bilgilere göre, “Ödeme İste” sistemi, Fonların Anlık ve Sürekli Transferi (FAST) sisteminde müşterilerin kullanım deneyimlerini geliştirme hedefi taşıyan katma değerli bir hizmet olarak tanımlanıyor.

UYGULAMA NASIL ÇALIŞACAK?

“Ödeme İste” sistemiyle, para göndermesi istenen kişinin IBAN numarası, ismi, talep tutarı ve talep geçerlilik süresi banka üzerinden giriliyor. Karşı tarafa kendi bankası, uygulama üzerinden uyarı yolluyor ve gönderi yapılıp yapılmayacağını soruyor. Onay verildiği takdirde FAST üzerinden para hemen yollanıyor. “Ödeme İste”, kiracıya kira ödemesinin hatırlatılması, öğrenciye harçlık gönderilmesi, borçluya ek süre verilmesi gibi konularda kolaylık sağlıyor.

BANKALAR, MOBİL UYGULAMALARINI YENİ SİSTEME UYGUN HALE GETİRDİ

Bankalardan yapılan açıklamalarda, bankaların kendi mobil uygulamalarını “Ödeme İste” sistemine uygun hale getirdikleri ve sistemi destekledikleri görülüyor. VakıfBank’tan yapılan açıklamaya göre, bankanın mobil uygulaması ve internet bankacılığı kullanan bireysel ve ticari müşterilerin, “Ödeme İste” hizmeti sayesinde güvenli, hızlı ve kullanıcı dostu bir ödeme deneyimi yaşadıkları belirtilerek, projenin, müşteriler arasındaki ödeme isteme akışlarını kolaylaştırarak finansal işlemleri daha erişilebilir kıldığı kaydedildi.

YENİ SİSTEM ÖDEME İŞLEMLERİNİ KOLAYLAŞTIRACAK

VakıfBank Genel Müdür Yardımcısı Ferkan Merdan, Vakıfbank’ın “Ödeme İste” ile çoklu ödeme isteme işlemlerini gerçekleştiren kullanıcıların, aynı zamanda fatura veya kart harcamaları gibi ödemeleri de farklı kişilerle paylaşabileceğini dile getirdi. Ödeme işlemlerini kolaylaştıran projenin önemine değinen Merdan, “VakıfBank, paydaş olduğu projeyle ödemelerin, dijital kolaylığında gerçekleşmesine olanak sağlıyor. Dijitallik, bugünün kolaylığını sağlamaktan ziyade yarının temellerini oluşturmak için önemlidir. Bu yaklaşımla ‘dijital kolaylaştırır’ görüşümüzü odağımıza alarak Ödeme İste’yi müşterilerimizin kullanımına sunuyoruz.” ifadelerini kullandı

PARA BEKLEYEN KİŞİLER KARŞI TARAFTAN TALEP EDEBİLECEK

Garanti BBVA Genel Müdür Yardımcısı Murat Çağrı Süzer de yaptığı açıklamada, “Ödeme İste” özelliğinin taraflar arasındaki transfer işlemlerini kolaylaştırmak adına hazırlandığına ve para istemenin yeni ve alternatif yolu olarak öne çıktığına dikkati çekerek, şunları kaydetti: “Bu özellik sayesinde müşterilerimiz, bekledikleri bir ödeme varsa ya da nakde ihtiyaç duyduklarında, tanıdıklarının Garanti BBVA veya başka bankalarda bulunan hesaplarına para transferi talebinde bulunabiliyor. Tanıdığı kişinin hesap bilgilerini girerek ödeme isteğini başlatıyor ve karşı taraf kabul ettiği takdirde ödeme FAST ile kendilerine iletiliyor. Örneğin harçlık isteme, acil nakit ihtiyacı ya da beklenen ödemeler gibi durumlarda dijital kanallarımızdan kolayca para transferi talep edebiliyorlar.”

İş Bankasından yapılan açıklamada ise sistemle banka müşterilerinin, farklı ihtiyaç ya da alacakları için nakit taleplerini, dijital bankacılık kanalından ödeme yapacak tarafa ileterek kolayca ödeme isteyebileceği aktarılarak, müşteri talebinin onaylanması durumunda söz konusu tutarın anında hesaba geçeceği bildirildi.


“Ödeme İste” sistemine ilişkin merak edilen 7 soru ve 7 cevap şöyle:

Soru 1: “Ödeme İste” sistemi nedir?

Cevap 1: Sistem, ödemeler öncesinde alacaklının borçludan ödeme talep etmesi, borçlunun ise bu talebe yanıt vermesi esasına dayanıyor. “Ödeme İste”, bir ödeme sistemi ve ödeme aracı/kanalı değil, ödeme öncesi kullanılan bir altyapı özelliği taşıyor.

Soru 2: “Ödeme İste” sisteminin kullanabilmek için neler gerekli?

Cevap 2: “Ödeme İste” sisteminin kullanılabilmesi için alacaklı tarafından borçlunun hesap bilgileri, yani, Kolay Adres, TR Karekod ya da IBAN+Ad Soyad bilgilerinin bilinmesi gerekiyor.

Soru 3: “Ödeme İste” sistemi alacaklı ve borçlu farklı Ödeme Hizmeti Sağlayıcısı (ÖHS) ile çalıştıklarında da kullanılabiliyor mu?

Cevap 3: Evet, kullanılabiliyor.


Soru 4: “Ödeme İste” sisteminde, alacaklı ödeme talebi ilettiğinde borçlunun nasıl haberi olacak?

Cevap 4: Borçlunun ÖHS’si, gerekli kontrolleri yaptıktan sonra kendi iç sistemleri üzerinden “Ödeme İste” oluşturarak borçluya anlık bildirim iletir.

Soru 5: “Ödeme İste” sisteminde, borçlu kendisine iletilen ödeme talebini reddedebilir mi?

Cevap 5: Evet, borçlu “Ödeme İste”ye yanıt olarak kabul ve ret cevabı verebilir.

Soru 6: “Ödeme İste” sisteminde alacaklı, ödeme talebine ilişkin borçludan gelen yanıtı hemen öğrenebilir mi?

Cevap 6: Evet, öğrenebilir. Alacaklının ÖHS’si, borçludan gelen yanıtı anında alacaklıya iletir.

Soru 7: Borçlu, ödeme talebini kabul ederse işlemi hangi yolla gerçekleştirebilir?

Cevap 7: “Ödeme İste” sisteminde, borçlu kendisine iletilen ödeme talebini kabul etmesi durumunda, söz konusu ödeme FAST veya havale yoluyla gerçekleştirilebilir.

Bir Yorum Yazın

Ziyaretçi Yorumları - 0 Yorum

Henüz yorum yapılmamış.