Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), enflasyon sepetinde yer alan ürünleri ve ağırlıklarını güncelledi. Sepette 406 madde ve 913 madde çeşidi yer alırken hesaplama için votkanın dahil edilip çocuk ayakkabısının çıkarılması dikkat çekti.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), enflasyon sepetinde yer alan ürünleri ve ağırlıklarını güncelledi, sepete votkanın alınması ve çocuk ayakkabısının çıkarılması dikkat çekti.
VOTKA SEPETE GİRDİ, ÇOCUK AYAKKABISI ÇIKARILDI
Her yıl aralık ayında yapılan güncellemede, ağırlığı artan mal ve hizmetler endeks sepetine dahil edilirken, ağırlığı azalan ürünler sepetten çıkartılıyor. Bu nedenle, TÜFE sepetinde yer alan ürünlerin sayısı her yıl değişim gösteriyor. 2024 yılında TÜFE’de 81 ilin tamamı ve 227 ilçe kapsamında, 28 bin 852 iş yeri ve 5 bin 246 konuttan (kira) 406 madde, 913 madde çeşidi için her ay yaklaşık 608 bin 594 fiyat derlenecek.
Güncellemeye göre, bu yıl sepete yeni giren maddeler votka, kadın montu, düğün, nişan ve benzeri toplantılar için salon kirası; sepetten çıkan tek madde ise çocuk ayakkabısı (deri veya suni deri) oldu.
Ayrıca, makarna, süt, sigara, ayakkabı (kadın için), elektrikli süpürge, saklama ve muhafaza malzemeleri, diğer sağlık ürünleri, otomobil (dizel), otomobil (benzinli), köprü geçiş ücreti, tren ücreti (şehirlerarası), uçak bileti ücreti, sportif faaliyetler için yapılan ödemeler, özel televizyon ve çevrim içi yayın hizmetleri, magazin ve dergiler ve saat maddeleri altında kapsanan madde çeşitleri ve madde çeşit ağırlıkları güncellendi.
ANA GRUP AĞIRLIKLARI BELİRLENDİ
TÜFE hesaplamalarında kullanılacak ana grup ağırlıkları da belirlendi. Buna göre, gıda ve alkolsüz içeceklerin ağırlığı yüzde 25,43’ten yüzde 24,98’e, konutun ağırlığı yüzde 16,61’den yüzde 14,2’ye gerilerken, ulaştırmanın ağırlığı yüzde 15,08’den yüzde 17,35’e yükseldi.
Sağlık, eğlence ve kültür, lokanta ve oteller, eğitim, giyim ve ayakkabı, alkollü içecekler ve tütün grup ağırlıkları artarken, ev eşyası ile çeşitli mal ve hizmetlerin ağırlığı düştü. Haberleşmede ise grup ağırlığının değişmediği görüldü.
Söz konusu ağırlıklar, alkollü içeceklerde ve tütünde yüzde 3,75, eğitimde yüzde 1,79, giyim ve ayakkabıda yüzde 6,94, ev eşyasında yüzde 8,12, sağlıkta yüzde 3,71, haberleşmede yüzde 3,33, eğlence ve kültürde yüzde 3,33, lokanta ve otellerde yüzde 8,17, çeşitli mal ve hizmetlerde yüzde 4,29 olarak belirlendi.
Tüketici fiyat endeksi ana grup ağırlıkları şöyle:
Ana harcama grupları20232024Gıda ve alkolsüz içecekler25,4324,98Alkollü içecekler ve tütün3,573,75Giyim ve ayakkabı6,416,94Konut16,6114,2Ev eşyası8,668,12Sağlık3,533,71Ulaştırma15,0817,35Haberleşme3,33,33Eğlence ve kültür3,253,33Eğitim1,671,79Lokanta ve oteller7,828,17Çeşitli mal ve hizmetler4,634,29