CGTN Muhabiri Damla Wu, evdeki sevimli ve naif evcil kedinize bakarken, onun bir ölçü birimi olarak kullanılabilme durumunun Çin’in başkenti Beijing’de yer alan ve her yıl dünyanın dört bir yanından sayısız turisti ağırlayan Yasak Kent Müzesi’nde gerçekleştiğini belirtti.
CGTN Muhabiri Damla Wu, evdeki sevimli ve naif evcil kedinize bakarken, onun bir ölçü birimi olarak kullanılabilme durumunun Çin'in başkenti Beijing’de yer alan ve her yıl dünyanın dört bir yanından sayısız turisti ağırlayan Yasak Kent Müzesi’nde gerçekleştiğini belirtti. Sarayın bahçelerinde yaşayan ve çok popüler olan kedilerin, sergilenen kültürel eserler için bir ölçü birimi haline gelerek, ziyaretçileri cam vitrinler ardındaki ulusal hazinelerle buluşturan bir köprü görevi gördüğüne dikkat çeken Damla Wu, şunları kaydetti:
“Bazılarının eski zamanlarda imparatorlar ve onların cariyeleri tarafından yetiştirilen kraliyet kedilerinin torunları olduğuna inanılan yaklaşık 200 kedi, şimdi Yasak kent Müzesi’nde yaşamını sürdürerek bu mimari kompleksin vazgeçilmez bir parçası ve turistlerin gözdesi olarak kabul ediliyor. Müzenin resmi sosyal medya hesabı aracılığıyla yapılan tanıtımlarla, bu kediler sadece sevimli yaratıklar olarak değil, aynı zamanda imparatorluk sarayının koruyucuları olarak görev yapan müzenin en gizemli çalışanları olarak da görülüyor. Sarayın güzelliğini gösteren zarif fotoğrafların odağı haline gelen bu kediler, aynı zamanda kültürel ve yaratıcı ürünler tasarlamak için ilham kaynağı olmuşlar. Şimdi, bu kedilerden biri olan Papa, kültürel eserler için bir ölçü birimi olarak yeni bir rol üstleniyor.”
Damla Wu, müzenin 100. yıl dönümünü kutlamak amacıyla yapılan yaratıcı bir çalışmayla, Saray Müzesi'nin resmi WeChat hesabında, bir dizi ulusal hazinenin “Papa birimleri” ile ölçüldüğü gösterilen bir gönderi yayınlandığını aktardı.
Papa ile Jin Ou Yong Gu Kupası (Sonsuz İstikrarın Altın Kadehi)
Papa ile ejderha şeklindeki yeşim taşı eser
Müze çalışanları tarafından yapılan ölçümlere göre, Papa'nın oturma yüksekliği yaklaşık 30 santimetre olduğu belirtilirken, örneğin, müzede sergilenen Qing Hanedanı’ndan(1644-1911) kalma, mücevherlerle süslenen ve yaldızlı Jin Ou Yong Gu Kupası (Sonsuz İstikrarın Altın Kadehi), 0.42 Papa (12.5 santimetre) yüksekliğinde, Hongshan Kültürü'ne (Çin'in Liaoning eyaletinde Liao Nehri havzasında M.Ö. 4700'den 2900'e kadar var olan bir Neolitik kültür) ait ünlü ejderha şeklindeki yeşim taşı eser ise 0.85 Papa yüksekliğinde olduğu ifade edildi. Çok sayıda internet kullanıcısı, genellikle cam vitrinler ardında sergilenen ve teknik tarihsel jargonla dolu uzun, karmaşık terimlerle tanımlanan bu antik eserlerin nasıl daha erişilebilir hale getirildiğine olan şaşkınlıklarını ifade ederek gönderiye yorum yaptı.
Bu girişimin, Çin'deki kültürel kurumların geleneksel kültürü çağdaş yaşamla bağdaştırmak için yenilikçi yollar bulma çabalarını yansıtan daha geniş bir trendin parçası olduğunu vurgulayan Damla Wu, şöyle devam etti:
“Nanjing Normal Üniversitesi'nde doçent ve kültürel yaratıcı endüstri uzmanı Zhang Peng, Global Times'a verdiği demeçte, kültürel eserlerin daha somut, ilişkilendirilebilir olması ve hatta mizahi bir hale getirilmesiyle, tarih, artık statik sergilerle sınırlı kalmayıp modern yaşamın aktif ve ilgi çekici bir parçasına dönüşür diye düşündü. Zhang'a göre, geleneksel kültürü tanıtmanın en büyük zorluklarından biri, özellikle genç nesiller olmak üzere geniş bir kitle için, erişilebilir ve ilgi çekici hale getirmek. Yasak Kent Müzesi’nin “kedi birimi”nin parlak yanı, kültürel mirasın genellikle teknik ve resmi dilini çözme ve daha basit ve samimi bir şeye dönüştürme becerisinde yatıyor. Sevimli bir kediyi yaratıcılıklarına özne yapan müze çalışanları, ciddi tarihi eserler ile ziyaretçilerin günlük deneyimleri arasındaki boşluğu etkili bir şekilde kapatmış oldu.”
Bu izole edilmiş bir olgu değil
Damla Wu, Çin genelindeki kültürel kuruluşların, geleneğin günlük dillerle ifade edilmesi için yeni yolları dendiğini belirterek “Örneğin, Beijing’deki Çin Ulusal Müzesi'ndeki (NMC) tasarımcılar, Ming Hanedanı (1368-1644) İmparatoriçe Xiaoduan'ın anka kuşu tacını dekoratif bir buzdolabı magnetine dönüştürdü; Çin’in güneybatısındaki Sichuan eyaletinde yer alan Sanxingdui Müzesi ise bronz maskelerini animasyonlaştırarak mizahi ve ilişkilendirilebilir videolarla 'dans ettirdi.' NMC İş Geliştirme Departmanı Başkan Yardımcısı Liao Fei, kısa süre önce Global Times'a verdiği demeçte, ekibinin 18 Mayıs Uluslararası Müze Günü için anka kuşu tacı gibi müzedeki kültürel eserlere dayalı yeni kültürel ve yaratıcı ürünler tasarlamakla meşgul olduklarını söyledi.” dedi.
Çin Ulusal Müzesi'nde sergilenen anka kuşu tacı
Anka kuşu tacı şeklindeki buzdolabı magneti
Liao'nun, değerli kültürel eserleri hayata döndürme amacıyla, tasarım ekibinin kültürel ürünler oluştururken kültürel eserlerin tarihsel önemini ve Çin estetiğini araştırmaya odaklandığını aktaran Damla Wu, şu ifadelere yer verdi:
“Yasak Kent Müzesi’nin eski direktörü Shan Jixiang, 'Kültürel eserleri canlandırmak için önce bu eserlerin konuşmasını sağlamak gerekir' demişti. Eserlerin günlük yaşamla örtüşen bir dilde 'konuşmasına' imkan sağlayan müze, pasif izleyicileri tarihin keşfine aktif katılımcılar haline getirdi ve onları kültürel mirasla kişisel düzeyde derin bir bağlantı kurmaya davet etti. Zhang, Global Times'a geleneği çözmenin ötesinde, 'kedi birimi' kullanımının modern müze uygulamalarında başka bir önemli trendi vurguladığını söyledi: halkın katılımına vurgu.”
Yasak Kent Müzesi, sayısız ziyaretçi tarafından sevilen kedileri hikayenin bir parçası haline getirerek, izleyicilerin eserlerle yenilikçi bir etkileşime girmesini sağlayan oyuncu ve interaktif bir deneyim yarattı.
Nesneleri “Papa birimleri” ile ölçmek, ziyaretçilerin yolculuğuna eğlence ve merak katarak, pasif bir izleme deneyimini aktif bir keşfe dönüştürüyor.
Bu tür yaratıcı önlemlerin ortak bir noktası var: İzleyicileri, merak ve etkileşimi tetikleyecek şekilde sergilerle etkileşime girerek, fiziksel veya zihinsel olarak sergiler arasında “hareket etmeye” teşvik ediyorlar.
100 yıllık Yasak Kent Müzesi, çağdaş yaşamla bağ kurmak için yeni ve yaratıcı yollar keşfetmeye devam ederken, kültürel kurumların geçmişi bugünle nasıl bağdaştırabileceğine dair bir örnek oluşturuyor.
“Kedi birimi” küçük ve basit görünebilir, ancak sadece tarihi günümüz dünyasıyla birleştirmekle kalmıyor, aynı zamanda son derece özel ve keyifli hale getirmede etkili bir adımı temsil ediyor. Bu küçük ve yaratıcı adımlar, Çin kültürel mirasının gelecek nesiller için canlı ve erişilebilir kalmasını sağlamaya yardımcı oluyor.
SANAYİ HABER AJANSI