Yunan Tanea gazetesi Türkiye’nin Kızıldeniz’de kritik boğazları devre dışı bırakan saldırılar sonrası Basra Körfezi’nden başlayıp Avrupa’ya ulaşacak ‘Kalkınma Yolu Projesi’ ile tarihi bir intikam aldığını yazdı.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın “Yeni İpek Yolu” olarak tanımladığı, 1200 kilometrelik demir yolu ve otoyol ile Türkiye’yi Basra Körfezi’ndeki Faw Limanı’na bağlayacak Kalkınma Yolu Projesi son yaşanan gelişmelerle jeopolitik dengeler için önemli bir koz olarak değerlendiriliyor.
Tanea gazetesinde Strateji Profesörü Athanassios G. Platias’ın “Jeopolitik domino taşları” başlıklı analiz yazısında soğuk savaş sonrası denge, Kızıldeniz’de dünya ticaretine ciddi ket vuran saldırılar ve Koridor savaşlarına ilişkin önemli değerlendirmeler yapılarak Türkiye’nin güçlenen eline dikkat çekildi.
“ABD’NİN DÜNYAYA DİKTE ETTİĞİ KURALLAR TEHDİT ALTINDA”
Milyarlarca insanın diken üstünde gerilimlere sahne olduğu günümüzü “Feci sonuçlarla birbirini tetikleyen çok başlı krizler çağına girmiş bulunuyoruz.” sözleriyle tanımlayan yazıda “Jeopolitik risk, Soğuk Savaş’tan bu yana görülmemiş seviyelere yükseldi. Buna bir de Gazze’deki savaş eklendi ki bu tüm Orta Doğu ve Basra Körfezi ülkelerinin jeopolitik istikrarını dinamitleyecek gibi görünüyor. Ancak Kasım 2023’ten beri Husiler Kızıldeniz’de İsrail’e karşı deniz ticaretini hedef almaya başlayınca, denizlerin özgürlüğü ve ABD’nin İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra inşa ettiği liberal kurallara dayalı düzenin korunması söz konusu oldu.” denildi.
ABD’NİN DÜNYADA DENİZ HAKİMİYETİNİ SAĞLADIĞI 7 BOĞAZ
ABD’nin emperyalist hakimiyetinin ticaret ve enerji trafiğini sağlayan 7 boğaz üzerindeki (Singapur’daki Malakka Boğazı, Basra Körfezi’ndeki Hürmüz, Kızıldeniz’in giriş ve çıkışındaki Süveyş ve Bab el-Mandep, Ellespond, Cebelitarık ve Panama Kanalı) kontrolüne dayandığı kaydedilen yazıda dünya ticaretinin %12’sinin ve Asya-Avrupa ticaretinin %40’ının döndüğü Kızıldeniz’deki 2 boğazın devre dışı bırakılmasının ne anlama geldiği şu şekilde kaydedildi;
Konteyner başına navlun oranları şimdiden %310 artarken, Afrika’nın Ümit Burnu üzerinden bypass edilmesi fazladan 12 günlük seyahat ve gemi başına bir milyon dolarlık yakıt maliyeti getirdi. Bu durum, pandemi, Ukrayna’daki savaş ve en önemlisi ABD-Çin ticaret savaşı nedeniyle zaten yük altında olan küresel tedarik zincirlerine zarar vermeye başladı. Bu da kaçınılmaz olarak enflasyonu arttırıyor ve küresel ekonominin büyüme oranlarını olumsuz etkiliyor.
“HİNDİSTAN-ORTA DOĞU-AVRUPA KORİDORU” RAYINDAN ÇIKACAK GİBİ
G20 Liderler Zirvesi’nde imzalanan Hindistan’ı Orta Doğu ve Avrupa’ya bağlayacak Hindistan-Orta Doğu-Avrupa Ekonomik Koridoru (IMEC) projesi için “Gerçekleştiği takdirde ticaret ve enerji tedarik zincirinde Yunanistan’ı bir merkez haline getirecek” denilen haberde yaşanan gelişmelerin projeyi rayından çıkarabileceği kaydedildi.
“HALİHAZIRDA TÜRKİYE’NİN PLANI UYGULANIYOR”
Yazıda İran destekli Husiler’in İsrail’in Gazze Şeridi’ne yönelik saldırılarına misilleme olarak Kızıldeniz’de İsrail ile bağlantılı ticari gemileri hedef almasının ardından Irak’ın Basra limanından İstanbul’a ve oradan da Bulgaristan üzerinden Avrupa’ya uzanan Türkiye’nin Kalkınma Yolu Projesi’nin halihazırda uygulanmaya başlandığı hatırlatıldı.
“TÜRKİYE TARİHİ BİR İNTİKAM ALIYOR”
1869’da Süveyş Kanalı’nın açılması ve İpek Yolu’nun eski önemini yitirmesinin Osmanlı’nın çöküşünü hızlandırdığı hatırlatılan analizde “Türkiye şimdi Süveyş’in beklenen değer kaybıyla tarihi bir intikam alıyor.” denildi.