Ülkemizde özellikle büyük kentlerimizde en büyük sorunlardan biri de trafik yoğunluğudur. Öyle ki her gün trafiğe yeni araç çıkması, yolların yetersizliği, araçların birçoğunun tek kişi ile trafiğe çıkması gibi nedenler sorunun çözümünü güçleştirmektedir.
Bankaların (içinde bulunduğumuz süreç hariç) kolay kredi vermeleri, ithal araçların çok gelmesi, halkımızın gelir düzeyinin yükselmesi vd. neredeyse her evde iki araç kullanımını arttırmıştır. Zorunlu olarak geçimini araçla sağlayan vatandaşlarımız için söylenecek bir şey yoktur ama işe gidip gelirken 3-5 kişilik gruplar halinde gidilip gelinmesi konusu bir türlü benimsenmemektedir. Araç fiyatlarının, vergilerin, muayene ücretlerinin akaryakıt fiyatlarının artması da araç kullanımı yönünden çok az etkilemiş, motosiklet kullanımı ise artma eğilimine girmiştir. Brent fiyatlarının sürekli yükselmesi, hatta yıl sonuna kadar 100 doları bulabileceği söylentileri, döviz kurlarının yüksek seyretmesi sonucu akaryakıt fiyatları astronomik rakamlara ulaşmıştır. Kentsel dönüşüm ve yeni yapılan konutların site formatına gelmesi ile daire, işyeri sayılarının artmasına rağmen yolların aynı kalması da trafik yoğunluğunu arttırmaktadır.
Trafikteki araçların çokluğundan dolayı doğal olarak otopark sorununu da gündemden düşmemektedir. Yeni yapılan binalarda 1 veya 2 kat otoparka ayrılması zorunluluğu sorunun çözümünde yardımcı olacaktır.
Araçlardan alınan özel tüketim vergisi, KDV gibi vergilerin tutarı neredeyse araç fiyatı kadar yükselmesine rağmen araçlara olan talep her geçen gün artmaktadır. Ülkemizde trafikteki araçların çoğu maalesef ithal araçlardır. İlk yerli otomobilimiz olan TOGG un üretime başlaması ülke ekonomisi için son derece başarılı bir girişimdir.
Kredi oranlarının yüksekliği, alım gücünün düşmesi gibi nedenlerle eylül ayında trafiğe kaydı yapılan araç sayısının azaldığı görülmektedir. Konu ile ilgili olarak MART AYI TÜİK verileri aşağıdaki gibidir.
Mart ayında 226 bin 617 adet taşıtın trafiğe kaydı yapıldı
Mart ayında trafiğe kaydı yapılan taşıtların %45,5’ini motosiklet, %39,1’ini otomobil, %8,7’sini kamyonet, %3,8’ini traktör, %1,8’ini kamyon, %0,6’sını minibüs, %0,4’ünü otobüs ve %0,1’ini özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
Trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı bir önceki aya göre %17,1 arttı
Mart ayında trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı bir önceki aya göre motosiklette %21,9, traktörde %18,3, otomobilde %15,4, otobüste %15,4, kamyonette %7,3, kamyonda %0,8 artarken özel amaçlı taşıtta %8,8 ve minibüste %6,9 azaldı.
Trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı geçen yılın aynı ayına göre %18,2 arttı
Mart ayında geçen yılın aynı ayına göre trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı özel amaçlı taşıtta %43,4, motosiklette %33,6, minibüste %30,4, otobüste %19,7, otomobilde %16,2 artarken kamyonette %13,1, kamyonda %11,8 ve traktörde %5,4 azaldı.
Trafiğe kayıtlı toplam taşıt sayısı mart ayı sonu itibarıyla 29 milyon 367 bin 254 oldu
Mart ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı taşıtların %52,8’ini otomobil, %18,1’ini motosiklet, %15,5’ini kamyonet, %7,5’ini traktör, %3,3’ünü kamyon, %1,7’sini minibüs, %0,7’sini otobüs ve %0,4’ünü özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
Mart ayında 865 bin 144 adet taşıtın devri yapıldı
Mart ayında devri (1) yapılan taşıtların %67,1’ini otomobil, %14,9’unu kamyonet, %10,3’ünü motosiklet, %3,2’sini traktör, %2,2’sini kamyon, %1,6’sını minibüs, %0,5’ini otobüs ve %0,2’sini özel amaçlı taşıtlar oluşturdu.
Mart ayında 88 bin 718 adet otomobilin trafiğe kaydı yapıldı
Mart ayında trafiğe kaydı yapılan otomobillerin %12,7’si Renault, %10,7’si Fiat, %7,1’i Chery, %6,1’i Opel, %5,9’u Peugeot, %5,4’ü Hyundai, %5,4’ü Toyota, %5,0’ı Citroen, %4,9’u Dacia, %4,8’i Volkswagen, %3,6’sı Skoda, %3,0’ı Ford, %2,9’u Mercedes-Benz, %2,7’si Honda, %2,4’ü MG, %2,2’si BMW, %2,2’si Nissan, %1,9’u Volvo, %1,6’sı Audi, %1,6’sı Kia ve %7,8’i diğer (2) markalardan oluştu.
Ocak-Mart döneminde 633 bin 710 adet taşıtın trafiğe kaydı yapıldı.
Ocak-Mart döneminde trafiğe kaydı yapılan otomobillerin %66,1’i benzin yakıtlıdır
Ocak-Mart döneminde trafiğe kaydı yapılan 278 bin 891 adet otomobilin %66,1’i benzin, %12,9’u dizel, %12,7’si hibrit, %7,1’i elektrikli ve %1,2’si LPG yakıtlıdır. Mart ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı 15 milyon 498 bin 386 adet otomobilin ise %35,2’si dizel, %33,0’ı LPG, %29,2’si benzin, %1,7’si hibrit ve %0,6’sı elektriklidir. Yakıt türü bilinmeyen (3) otomobillerin oranı ise %0,2’dir.
Ocak-Mart döneminde en fazla 1300 ve altı silindir hacimli otomobil kaydı yapıldı
Ocak-Mart döneminde trafiğe kaydı yapılan 278 bin 891 adet otomobilin %31,4’ü 1300 ve altı, %22,3’ü 1401-1500, %19,1’i 1301-1400, %13,1’i 1501-1600, %6,3’ü 1601-2000, %0,7’si 2001 ve üstü motor silindir hacmine sahiptir.
Ocak-Mart döneminde trafiğe kaydı yapılan otomobillerin 110 bin 374’ü gri renklidir
Ocak-Mart döneminde trafiğe kaydı yapılan 278 bin 891 adet otomobilin %39,6’sı gri, %24,8’i beyaz, %12,0’ı mavi, %11,9’u siyah, %6,4’ü kırmızı, %2,7’si yeşil, %1,2’si turuncu, %0,6’sı mor, %0,4’ü sarı ve %0,4’ü diğer renklidir.
Bu konu ile ilgili bir sonraki haber bülteninin yayımlanma tarihi 21 Mayıs 2024’tür.
AÇIKLAMALAR
(1) Devir, noterler aracılığı ile bir veya daha fazla el değiştiren taşıtları ifade etmektedir.
(2) Diğer başlığı altında toplulaştırılan taşıt sayısı, 5429 sayılı Türkiye İstatistik Kanunu’nun 13. Maddesi gereğince yayımlanması için “yazılı onayı” bulunmayan ya da ilgili ayda trafiğe kaydı yapılan otomobil sayısı bakımından sıralamada ilk 20 dışında kalan markaları ifade etmektedir.
(3) Yakıt türü bilinmeyenler, ruhsat işlemlerinde yakıt türü boş bırakılan veya sehven hatalı veri girişi yapılan otomobilleri kapsamaktadır.
Kaynak: TÜİK
Kaynak: SANAYİ HABER AJANSI